Quantcast
Browsing all 20 articles
Browse latest View live

Hänt

Det hände en lite lustig grej igår. En båt fick motorstopp en bit från vår strand igår kväll. Mannen ombord försökte inte vinka in en båt som körde om så jag tänkte att allt var ok. Efter en stund åkte...

Spysjuka på besök

Vi längtade efter besök och fick det – i form av spysjuka! Jag vet inte om jag nämnde det men första natten här på stugan, ti-ons-natten, började vår son spy. Han spydde sedan halva dagen efter. Vi...

Clik here to view.

Spysjukan som inte ger sig

Nu har vi kämpat mot spysjukan i en vecka. Det var tisdag-onsdag natt förra veckan som vår son spydde halva natten. Så gick det på hela dagen. Onsdag var han till synes helt återställd så vi tänkte att...

Clik here to view.

Småfixande i väntan på tillfrisknande

Den lilla är ju fortfarande sjuk. Hon har inte spytt idag ännu men är helt klart sjuk. Hon är på vätskelinjen dessutom. Hennes bror och jag har fixat lite med småsaker. Vi har bl.a. bytt ett gångjärn...

Skutträff i Degerby

Familjen börjar bli i skick igen. Den yngsta klarade visserligen inte av kvällsmålet igår eller dagens morgonmål men är ändå i ganska bra skick. Vi får inte förivra oss igen bara. Far och son tog en...

Kökar, Kökar!

På onsdag kväll flyttade vi ut i båten. Det är bäst så, att fixa allt i lugn och ro, diska, städa, låsa bastun (och hänga nyckeln bredvid dörren) plus allt annat som måste göras. Tvingas man göra det...

Kökar-Jurmo-Vänö-Långholmen-Ramsskär-Kasnäs-Högsåra

Hallå, hallå! Just nu ägnar vi oss åt motorgång mellan Högsåra och Hangö. Det har varit lite lugnt på bloggen några dagar men bara för att vi haft så bra segling och annars också bra. Vädret har inte...

Hangö-Ekenäs-Barösund-Obbnäs-hem

Förra veckans torsdag mönstrade barnens fafa på i Hangö. Vi hade haft en riktigt trevlig kväll i staden med det traditionella besöket på Forum (Kamals restaurang), gick på kvällstorg och levde gott ute...

Semestersegling nummer två

Hej, ett kort inlägg bara. Efter att vi kom hem levde vi stadsliv en dag, förde barnen till Ekenäs och flyttade ombord på en lite större båt vi hyrt med två andra par. Vi har den en vecka, precis som...

Mellanrapport

Det har varit full rulle hela tiden under vuxenseglingen. Trots möjligheten att när som helst lägga sig och vila hur mycket man vill, har det inte blivit av den varan. Alla sitter för det mesta i...

Hangö-Mariehamn, 12-16.7.2012

Äntligen på väg igen. Är hon arg? Nä, hon är nog nöjd Hangö-Trunsö, 12.7.2012 Såhär arg ser Piki ut efter att vi kommit iväg från Hangö efter två nätter där. Jo just det, två. Planen var ju att sticka...

Inblåsta

Senaste vecka har sett ut enligt följande: Mariehamn-Rödhamn, 17.7.2012 Rödhamn-Föglö, 18.8.2012 Föglö-Kråkskär, 21.7.2012 Kråkskär-Borgareluoto, 22.7.2012 Mariehamn-Rödhamn, 17.7.2012 Efter några...

Nagu-hem

Nagu-Högsåra, 24.7.2012 Efter dagen på Borgareluoto i kuling … Hopp Surt väder … fortsatte vi mot Högsåra. Högsåra är ju alltså platsen man inte kom in på vid lunchtid förra året, vilket gjorde att vi...

Tillbaka till verkligheten

Eller vad är nu sedan verklighet, jobb eller semester? Hur som haver börjar jobbet i morgon, efter dryga fem veckor av semester. Av dessa fem veckor kan jag lugnt säga att allt utom typ en dag har...

Till sjöss!

Nåja! Nu är det semester! Det har varit lite ont om tid på sistone men det är slut med det nu. I fredags stack vi iväg från Drumsö. Piki har packat båten medan jag jobbat och fixat, mer om det senare....

Mellanrapport

Tiden rusar iväg. Idag lämnade vi Åland och befinner oss på Kråkskär, östra delen av Skiftet. Angående senaste inlägg så menade jag ju dyraste hamnen, inte hannen (syftande på mig själv) som folk...

Oroväckande nära hemmet

Jepp, jepp. Vi sitter i klubbhamn i Nagu. Nagu, jo just det, stället som nästan är i Helsingfors. Inte ändå men klart på hemväg. Efter förra inlägget tog vi några längre etapper. Längre i...

Nu funkar skräpet

Som lovat kommer bilderna till förra inlägget när skräpet funkar. Vi är hemma nu men jag har inte tagit mig tid att uppdatera. Här är i alla fall bilderna. Ungarna som pinar sig genom en lång dag...

Resten av resan

Jag avlutar mina reseskildringar för den här turen. Det gick som jag befarade, alltså Hangö efter Högsåra. Det kändes inte värt att leka skärgårdshavare längre. Vi seglade iväg från Borgare-Luoto...

Vita frun rapporterar

Så var man här då. Igen. På landet. Lätt stugprillig. Igen. resan hit? Ganska standard. Avfärd efter jobbet på torsdag före midsommar i hyfsat men kallt väder. Ok segling med en del motorgång. Dagen...